Abertis Autopistas activa el seu dispositiu de vialitat hivernal a l’AP-6 per combatre la neu

25/02/2016

Barcelona, 25 de febrer de 2016

Abertis autopistas, l'empresa líder en la gestió d'autopistes segures, intel·ligents i sostenibles, ha activat el seu dispositiu de vialitat hivernal a l'AP-6 davant el descens de les temperatures i l'arribada de fortes nevades per a aquest cap de setmana a l'autopista que connecta Villalba i Adanero, especialment a partir del divendres a les sis de la tarda i fins al diumenge al migdia. Aquest pla de seguretat vial persegueix l'objectiu d'evitar l'acumulació de neu i la formació de gel a la calçada. El mapa tèrmic de l'autopista permet conèixer els punts més freds, i gràcies a la col·laboració amb les Agències estatals i autonòmiques de meteorologia i una empresa externa especialitzada, autopistas pot fer prediccions de risc pel que fa a la formació de gel i actuacions preventives prèvies a les nevades.

Per fer front a aquestes situacions, autopistas disposa d'una àmplia flota de vehicles de vialitat hivernal. Més d'una trentena de màquines llevaneu i vehicles lleugers d'intervenció i grues de gran tonatge conformen aquests equips que es mobilitzen o bé de manera preventiva —escampant fundents a la via per evitar la formació de gel— o bé per retirar la neu quan comença a agafar sobre l’asfalt. Des del Centre d'Operacions de San Rafael, que monitoren el trànsit d'aquesta autopista les 24 hores del dia i els 365 dies de l'any, es controlen les feines que es duen a terme en el marc d'aquest operatiu de seguretat.

El dispositiu que es du a terme a l'AP-6 s'emmarca dins de l'operatiu de vialitat hivernal que autopistas posa en marxa anualment en tota la xarxa d'autopistes que gestiona a Espanya. Durant tot l'any, els quatre centres d'operacions amb què compta autopistas per gestionar el trànsit de la seva xarxa d'autopistes a Espanya, que estan ubicats a Granollers (Barcelona), San Rafael (Segovia), Logronyo i Sagunt (València) reben dades de les estacions meteorològiques, repartides en els punts més crítics de la xarxa, sobre humitat, temperatura, estat de la calçada i altres paràmetres que es registren a l'àrea de les autopistes.

Consells de conducció amb neu

En cas que es trobi neu o neu compacta a la calçada, autopistas aconsella reduir lentament la velocitat, evitant frenar violentament. Si no es pot prosseguir el viatge, no s'ha d'abandonar mai el vehicle a la calçada. S'ha de buscar una àrea de detenció momentània o una àrea de servei i avisar el Centre d'Operacions des d'un punt SOS o a través del 902 200 320; ara també des de l'aplicació Autopistas en Ruta. Si els equips de vialitat de la companyia estan actuant, es recomana per la pròpia seguretat i la de la resta de conductors disminuir la velocitat, i no  avançar mai les màquines llevaneu.

La companyia també recomana augmentar la distància de seguretat per assegurar la frenada quan calgui, i recorda que la neu redueix la visibilitat i el temps de reacció. En el cas que hi hagi gel a la calçada, cal dosificar la pressió sobre els frens i utilitzar marxes llargues per evitar lliscar. És millor circular sempre pel carril de la dreta i canviar només per avançar un altre vehicle que circuli a menys velocitat.

Pel que fa al vehicle, autopistas recorda la necessitat de calcular els efectes de les baixes temperatures sobre els seus components. En aquest sentit, cal revisar el funcionament de la bateria abans d'emprendre el viatge i comprovar alguns elements que no se solen utilitzar durant la resta de l'any, com ara la calefacció o el vidre tèrmic. Utilitzar anticongelant al radiador i al dipòsit de l'eixugaparabrises és una altra de les recomanacions que cal tenir en compte.

Informació del trànsit en temps real

Aquestes accions sobre l’autopista van acompanyades de informació constant i en temps real que s’ofereix als conductors perquè coneguin de primera mà qualsevol incidència que es produeixi a la via. Per això, l'AP-6 disposa de panells informatius que es troben a tots els accessos i enllaços de l’autopista, un telèfon d’atenció al client (902 20 03 20), la pàgina web www.autopistas.com, un xat i la nova aplicació Autopistas en Ruta.