Abertis Autopistes finalitza amb èxit el simulacre de rescat per foc al túnel de Guadarrama a l’AP-6

27/10/2016

Abertis autopistas, l'empresa líder en la gestió d'autopistes segures, intel·ligents i sostenibles, ha finalitzat amb èxit el simulacre de rescat a causa d'un incendi a l'interior d'una de les 14 galeries d'evacuació del túnel de Guadarrama a l'AP-6 en sentit Adanero. En l’operació ha participat personal d'abertis autopistes, Bombers, 112 Emergències, Serveis de Emergència Sanitaris, l'Agrupació de Trànsit de la Guàrdia Civil i Protecció Civil. En total, s'ha mobilitzat més de 175 persones entre personal d'abertis autopistes, figurants i agents externs, i 54 vehicles entre equipament tècnic d'abertis autopistes, vehicles de protecció civil, ambulàncies, vehicles UVI i camions de bombers.

L'exercici ha consistit en l'activació del Protocol d'Emergència de l'Autopista (PAU) després de la detecció d'un incendi en una de les sales tècniques del túnel en què hi havia personal de manteniment treballant. Després de l'alerta de foc i de l'activació del Protocol d'Emergència, s'ha procedit al rescat dels treballadors i a l'evacuació de tots els vehicles del túnel i s'han activat els treballs per agilitar les tasques necessàries per apagar el foc i restaurar la normalitat a la via com més aviat millor i amb la màxima seguretat.

Abertis autopistes, en coordinació amb Bombers, 112 Emergències, Serveis d'Emergència Sanitaris, Guàrdia Civil i Protecció Civil, ha posat en marxa aquest exercici amb l'objectiu d'avaluar els procediments d'emergències actuals, optimitzar la coordinació de tots els agents que intervenen davant de situacions d'emergència en cas d'incendi i millorar els requisits mínims de seguretat en túnels de la Xarxa de Carreteres de l'Estat dependents del Ministeri de Foment.

El simulacre també ha estat una oportunitat per posar a prova, en un escenari real i en cas d'emergència, tots els elements de seguretat que es troben en la infraestructura: els sistemes de senyalització, il·luminació i ventilació, les càmeres de vigilància i telefonia mòbil, els pals SOS, les sortides d'emergència, etc. Aquest tipus d'exercicis són imprescindibles per millorar les actuacions davant possibles circumstàncies futures, que puguin posar en perill la seguretat dels usuaris i del personal que treballa a les galeries del túnel per vetllar pel seu manteniment i la seguretat de la circulació.

Per garantir la màxima seguretat a la via i donar fluïdesa al trànsit, autopistas ha desviat el trànsit de la calçada en sentit Adanero a través de la sortida 52, i el de la calçada en sentit Villalba a través de la sortida 60 de l'autopista a partir de les 00:00 hores. Després del simulacre, ha quedat demostrat el bon funcionament del pla d'emergències que regeix el protocol d'actuació d'autopistas en cas d'incendi.

Atrapats al túnel: el rescat

En l'exercici s'ha simulat un incendi en una de les sales tècniques situades en una de les 14 galeries d'evacuació de l'interior del túnel. En el moment de l'incendi, dos professionals es trobaven treballant a la sala i més de 15 vehicles quedaven retinguts dins de la infraestructura. L'exercici s'ha dut a terme al punt quilomètric 55,060 de l'AP-6, al túnel de Guadarrama en sentit Villalba i ha simulat una situació en què un dels operadors del Centre d'Operacions i Seguretat Viària d'abertis autopistes, ubicat a San Rafael, ha detectat fum dins del túnel i ha activat el Pla d'Autoprotecció (PAU) mitjançant el qual s'ha donat avís als serveis d'emergència a través de la trucada al 112.

Tal com recull el protocol d'emergència, s'han posat en marxa tots els sistemes d'emergència dins del túnel: s'han activat els sistemes d'informació i senyalització variable per alertar de la situació les persones que circulaven per la infraestructura, s'ha procedit al tall del túnel i s'ha activat el pla d'evacuació i rescat dels atrapats. Un cop atesos els ferits i controlat el foc, s'ha donat per finalitzada l'emergència.

Al Centre d'Operacions i Seguretat Viària de San Rafael s'ha constituït el Centre de Comandament Principal (CCP) de la situació d'emergència, format pel cap d'intervenció i personal d'abertis autopistes i dels serveis d'emergència (Guàrdia Civil de Trànsit, Protecció Civil, Serveis d'Emergència Sanitaris i Bombers de la Delegació de Madrid i la Subdelegació de Segòvia). El CCP ha sol·licitat una avaluació dels danys al túnel per no comprometre la seguretat viària, així com la neteja del túnel, la recollida de residus i la restitució dels serveis que s'hagin pogut veure afectats. Finalitzades les activitats de restauració del túnel, el CCP ha tornat el trànsit a la normalitat, autoritzant-ne l'obertura.

Sistema de detecció automàtica d'incidències en túnels

Les autopistes que formen part de la xarxa de vies d'alta qualitat i capacitat que gestiona abertis autopistes són infraestructures altament segures. Compten amb la tecnologia més avançada tant per a la detecció automàtica d'incidències, com per a la posada en marxa immediata i coordinada dels protocols d'actuació en cas d'emergència.

En aquest simulacre, l'activació del Pla d'Autoprotecció s'ha iniciat a partir de l'alarma emesa pel sistema de Detecció Automàtica d'Incidents (DAI). El DAI és un analitzador d'imatges que avalua al detall la situació de la calçada per garantir la màxima seguretat i la ràpida assistència davant de qualsevol incidència. Quan detecta alguna cosa que no sigui normal emet una alarma que rep el Centre d'Operacions i Seguretat Viària i en funció de la qual s'activa el procediment corresponent d’acord amb el Manual d'Explotació del túnel i, en concret, de les fitxes d'emergència que inclou.

Informació del trànsit en temps real

Aquestes accions sobre l'autopista van acompanyades d’informació constant en temps real que s'ofereix als conductors perquè coneguin de primera mà qualsevol incidència que es produeixi a la via. Per fer-ho, l'AP-6 disposa de panells informatius, i la companyia posa a disposició de l'usuari un telèfon d'atenció al client (902 20 03 20), la pàgina www.autopistas.com, el twitter @infoautopista, un xat, i la nova App Autopistes en ruta.