Autopistas celebra el desè aniversari del tercer túnel de Guadarrama

29/03/2017

Autopistas, companyia del grup Abertis, celebra avui el desè aniversari de la tercera calçada i del tercer túnel de Guadarrama a l'AP-6 Villalba-Adanero. Durant aquests últims 10  anys, s'ha registrat el pas de més de 80 milions de vehicles pels tres túnels de Guadarrama.

En el seu moment, la construcció del tercer túnel es va emmarcar en un conjunt d'actuacions gestionades per Autopistas, amb l'objectiu d'ampliar la capacitat de circulació del túnel, i a la qual es va destinar una inversió propera als 166 milions d'euros. Avui en dia, no només han contribuït a establir una comunicació més ràpida i directa entre Madrid i Castella i Lleó, amb l'estalvi de temps que això suposa per al ciutadà, sinó que ha fet possible indirectament la disminució de la congestió de las vies alternatives i ha contribuït a la reducció de l'accidentalitat per les millores en la seguretat viària.

Actualment, el túnel III té una longitud de 3.148 metres, disposa de tres carrils en direcció a Madrid i 13 galeries d'evacuació connectades amb la resta de túnels del Guadarrama.  També, disposa de les instal·lacions més avançades per a l'explotació i gestió dels túnels. Hi destaquen: les mesures de ventilació i protecció contra incendis, les instal·lacions elèctriques de distribució i il·luminació, i de comunicació i control. En aquest sentit, Autopistas fa un pas més en la implementació de solucions de seguretat innovadores amb el sistema de Detecció Automàtica d'Incidències (DAI). Aquest sistema és un analitzador d'imatges que avalua en detall la situació de la calçada per garantir la màxima seguretat i la ràpida assistència davant qualsevol incidència. Quan detecta alguna cosa fora del que és normal, emet una alarma que rep el Centre d'Operacions i Seguretat Viària de San Rafael –que funciona les 24 hores del dia, els 365 dies de l'any– i en funció del que detecta, s'activa el procediment corresponent segons el Manual d'Explotació del túnel i, en concret, les fitxes d'emergència que s'hi inclouen.

El túnel de Guadarrama, molt més que una infraestructura

La construcció del tercer túnel va donar resposta a l'increment de trànsit registrat a finals de la dècada dels noranta. L'obra també incloïa l'execució de la tercera calçada entre San Rafael i Villalba associada a aquest últim túnel, que té una longitud aproximada d'11 km, i que va comportar la construcció dels viaductes de La Jarosa i San Rafael, de 327,5 y 227 metres de longitud, respectivament. També s'hi van implementar diverses mesures d'adequació i millores de seguretat als altres dos túnels.

Ara com ara, la Sierra de Guadarrama té tres túnels que operen integrats en un únic sistema, pensat per millorar la seguretat del client i la fluïdesa del trànsit. En el seu moment, va ser la  primera infraestructura viària a Espanya en operar un sistema de gestió de tres túnels. Des de llavors, Autopistas ha treballat i ha dedicat tots els recursos necessaris per aportar els màxims estàndards de qualitat i els nivells més alts de servei i atenció als seus clients.