Autopistas finalitza amb èxit el simulacre d’accident entre un camió i un turisme a l’AP-68 a l’altura d’Haro

14/06/2017

Autopistas, companyia del grup Abertis, ha finalitzat amb èxit el simulacre d'accident entre un camió i un turisme a l'AP-68 a l'altura d'Haro. En l'operatiu hi ha participat personal d'Autopistas, Bombers, Serveis d'Emergència Sanitaris, Guàrdia Civil, Protecció Civil i Ertzaintza. En total, s'han mobilitzat més de 36 persones entre personal de la companyia, figurants i agents externs, i 16 vehicles entre equipament tècnic d'Autopistas, vehicles de protecció civil, ambulàncies i camions de bombers.

L'exercici, que ha començat a les 10 h del matí, ha consistit a activar el Protocol d'Emergència de l'Autopista, després de la col·lisió entre un camió, amb dos ocupants, i un turisme, amb tres ocupants. Després de l'accident, s'ha presentat una situació de risc d'incendi per vessament de la càrrega del camió i perquè hi havia persones atrapades dins dels dos vehicles. Davant la situació, s'ha procedit a activar tots els treballs per agilitar les tasques necessàries per restaurar la normalitat a la via al més aviat possible i garantir la màxima seguretat a tots els usuaris. Després del simulacre, que ha finalitzat a les 12 h, s’ha constatat el bon funcionament del pla d'autoprotecció que regeix el protocol d'actuació d'Autopistas en cas d'accident.

Per garantir la màxima seguretat a la via, Autopistas ha tallat el trànsit del carril dret de l'AP-68 des del km 77 fins al km 76 direcció Bilbao, i del carril esquerre al km 77 direcció Saragossa, durant 2 hores aproximadament.

Autopistas posa en marxa aquests exercicis amb l'objectiu d'avaluar els procediments d'emergències actuals, verificar i entrenar la coordinació correcta de tots els agents que intervenen en un accident d'aquestes característiques i garantir la màxima seguretat viària del trànsit que circula per l'autopista.

El simulacre ha estat també una oportunitat per posar a prova, en un escenari real i en cas d'emergència, tots els elements de seguretat de la infraestructura. Aquest tipus d'exercicis, portats a terme per la companyia, són imprescindibles per millorar les actuacions davant possibles circumstàncies futures.

Com prevenir accidents amb vehicles pesants

La convivència entre turismes i vehicles pesants a les autopistes espanyoles requereix circular en condicions de seguretat. A més de respectar les normes de circulació (límits de velocitat, distància de seguretat o l’ús del cinturó, entre altres), Autopistas recorda als conductors que cal tenir cura dels punts cecs quan es circula darrere d'un vehicle pesant per l'autopista. En aquest sentit, cal tenir present que en els moments que el conductor del vehicle no pot veure els miralls del vehicle pesant, el professional tampoc no pot detectar el turisme. Quan avancem un camió, Autopistas recomana que ens assegurem que el conductor del vehicle pesant pot veure’ns i que coneix la nostra intenció. En fer aquesta maniobra, es recorda no canviar de carril d’improvís, perquè qualsevol moviment sobtat a la perifèria d'un camió pot generar que el vehicle respongui de manera impredictible. Cal informar-ne amb anticipació, sempre amb l'intermitent, per després tornar al carril donant més espai al camió. Així mateix, si s'observa la placa de mercaderies perilloses, la companyia recorda que cal extremar la precaució.

Una altra de les situacions en què cal prestar atenció especial a la circulació amb camions són els pendents. Quan es condueix per un pendent, un tràiler anirà més lent en pujar-lo, però més ràpid en baixar-lo. Autopistas recorda als conductors que no avancin mai un camió quan estigui baixant un pendent, ni que es col·loqui davant d'aquest vehicle en aquesta circumstància. En aquest sentit, tots els conductors han de ser conscients en tot moment de les diferències de dimensions entre els camions i la resta de vehicles.

Autopistas i el seu compromís amb la seguretat viària

Les autopistes que formen part de la xarxa de vies d'alta qualitat i capacitat que gestiona Autopistas són infraestructures molt segures. Compten amb la tecnologia més avançada tant per a la detecció automàtica d'incidències com per a la posada en marxa immediata i coordinada dels protocols d'actuació en cas d'emergència.

Autopistas adopta el compromís, acordat a escala mundial per les Nacions Unides en la Dècada de l'Acció per a la Seguretat Viària, de reduir en un 50% el nombre de morts al món per al 2020. Gràcies al compromís amb la seguretat viària i l'accidentalitat zero, durant els últims 6 anys un 82% dels accidents que hi ha hagut a les autopistes han estat sense víctimes.

Així mateix, la xarxa d'Autopistas compta amb la certificació UNE-ISO 39001, que avala l'excel·lència en la gestió de la seguretat viària dels serveis prestats pels professionals de la companyia en totes les infraestructures que gestiona.

Aquesta certificació reconeix el treball en matèria de seguretat viària que ha fet Autopistas amb vista a millorar la seguretat de les seves operacions a les vies que gestiona i treballar per una mobilitat sense accidents tant dels conductors com dels seus empleats. La certificació ISO s'afegeix a la ISO 9001 de qualitat i servei, la ISO 14001 per al sistema de gestió mediambiental, i la norma OHSAS 18001, que defineix el model de gestió de seguretat i salut en el treball.

A més, com a part del seu compromís amb la seguretat viària, Autopistas posa a disposició dels conductors informació de trànsit a temps real mitjançant un telèfon d'atenció al client (902 20 03 20 / 934 927 827), la pàgina web www.autopistas.com, un xat online, canals de Twitter i Linkedin, i la nova app Autopistas en ruta, que ha estat actualitzada i millorada recentment per oferir la informació del trànsit en un clic i a través d'alertes de veu.