La xarxa d’Autopistas a Catalunya i Aragó es prepara per rebre l’hivern amb un simulacre de neu

22/11/2016

Autopistas, acompanyia del grup Abertis, ha posat en marxa els simulacres de vialitat hivernal per preparar la xarxa d’autopistes que gestiona a Catalunya i Aragó de cara a l’hivern. El primer exercici, el va realitzar ahir a la nit a l’AP-2,  l’AP-7 Nord La Jonquera-Barcelona i l’AP-7 Sud Barcelona-Tarragona amb un simulacre de neu, que va consistir en l’activació d’un protocol intern d’actuació davant l’avís d’una situació meteorològica de perill. El Centre d’Operacions i Seguretat Vial de Granollers, que monitoritza el trànsit d’aquesta xarxa les 24 hores del dia i els 365 dies de l’any, va activar una alerta de nevades simulada, després de la qual es va posar en marxa un protocol de vialitat hivernal que va mobilitzar un total de 131 persones. El mateix exercici es repetirà el pròxim 24 de novembre i es realitzarà a la C-32 entre els trams Montgat-Tordera i Viladecans- El Vedrell i a la C-33 entre Barcelona i Parets.

En el procés es van utilitzar un total de 62 màquines llevaneus, 118 tones de sal i 14.750 litres de salmorra. Cada unitat llevaneus va realitzar el seu propi circuit, algunes màquines tractaven exclusivament el tronc de l’autopista i d’altres actuaven en el tronc de la via, a més de en els enllaços, Truck Parks i les àrees de servei. Durant l’exercici s’ha comprovat el funcionament de les comunicacions i les màquines involucrades a través de GPS, telefonia, emissora de ràdio, i des del Centre d’Operacions i Seguretat Vial  de Granollers.

Autopistas realitza aquests exercicis un cop a l’any amb l’objectiu de comprovar els temps de resposta davant una situació de perill i l’operativa d’activació del protocol. Els simulacres permeten també detectar possibles errades en el funcionament de la maquinària, els recorreguts de les màquines llevaneus i dels equips tècnics i humans.

L’operatiu va començar a les 18 hores de la tarda, es va prolongar fins a l’entrada de la matinada i va comptar amb un desplegament humà i tècnic distribuït entre les 17 bases de vialitat hivernal repartides a les tres autopistes catalanes, on s’emmagatzema la sal i la salmorra i des d’on surten les màquines llevaneus a realitzar els treballs encomanats. Les primeres conclusions permeten valorar de manera positiva els resultats i el desenvolupament de l’exercici, que ha servit per avaluar els actuals procediments d’actuació i per millorar la seguretat del tram i la circulació per l’autopista a l’hivern.

Dispositiu de vialitat hivernal

Aquest simulacre s’emmarca dins de l’operatiu de vialitat hivernal que Autopistas posa en marxa anualment a tota la xarxa d’autopistes que gestiona a Espanya. Durant tot l’any, els quatre centres d’operacions i seguretat vial amb els que compta Autopistas per gestionar el trànsit de la seva xarxa i que estan ubicats a Granollers (Barcelona), San Rafael (Segòvia), Logronyo i Sagunt (València) reben dades de les estacions meteorològiques, repartides en els punts més crítics de la xarxa sobre humitat, temperatura i altres paràmetres que es registren en l’àrea de les autopistes.

Amb l’arribada de l’hivern, l’atenció se centra en el seguiment de les temperatures i les humitats per prevenir la formació de gel en la calçada per actuar a les zones que presenten major risc. El mapa tèrmic de l’autopista permet conèixer els punts més freds i gràcies a la col·laboració amb les Agències estatals i autonòmiques de meteorologia, Autopistas pot realitzar prediccions de risc en la formació de gel.

Per fer front a aquestes situacions, Autopistas disposa d’una àmplia flota de vehicles de vialitat hivernal equipats amb pales llevaneus. Aquests equips es mobilitzen, o bé de manera preventiva -estenent fundents a la via per evitar la formació de gel- o bé per retirar la neu quan comença a quallar sobre l’asfalt.

Consells de seguretat vial

En cas de trobar neu o neu compacta a la calçada, Autopistas recomana reduir lentament la velocitat i evitar frenar bruscament. Si no es pot seguir el viatge s’ha d’intentar no abandonar mai el vehicle a la calçada. Cal buscar una zona de detenció momentània o una àrea de servei, i avisar al Centre d’Operacions i Seguretat Vial des d’un pal SOS o a través del 902 200 320 / 934 927 827 i ara també a través de l’App ‘Autopistas en Ruta’. Si els equips de vialitat de la companyia estan actuant es recomana per pròpia seguretat i per la de la resta de conductors reduir la velocitat i mai avançar a les màquines llevaneus.

Així mateix, la companyia recomana augmentar la distancia de seguretat per assegurar la frenada en cas necessari i recorda que la neu redueix la visibilitat i el temps de reacció. En el cas de trobar gel a la calçada, és necessari dosificar la pressió sobre els frens i utilitzar marxes llargues per evitar patinar. És millor circular pel carril de la dreta i canviar només per avançar a un altre vehicle que circuli a menor velocitat.

Sobre el vehicle, Autopistas recorda la necessitat de calcular els efectes de les baixades de temperatures sobre els seus components. En aquest sentit, és necessari revisar el funcionament de la bateria abans de començar el viatge i comprovar alguns elements que no solen utilitzar-se durant la resta de l‘any, com la calefacció o la lluneta tèrmica. Utilitzar anticongelant en el radiador i en el dipòsit de l’eixugaparabrises és una altra de les recomanacions a tenir en compte.

Informació del trànsit en temps real

Aquestes accions sobre l’autopista van acompanyades de constant informació en temps real que s’ofereix als conductors per a que coneguin de primera mà qualsevol incidència que es produeixi a la via. Per això, les autopistes catalanes compten amb 286 panells informatius que es troben en tots els accessos i els enllaços de l’autopista, un telèfon d’atenció al client (902 20 03 20), la pàgina web www.autopistas.com, un xat, canals de Twitter i Linkedin i la nova App autopistas en ruta, que ha estat recentment actualitzada i millorada per oferir la informació del tràfic en un clic.