Abertis Autopistes posa a prova l’AP-68 amb un simulacre de vialitat hivernal per combatre la neu

07/11/2016

Abertis autopistes, l'empresa líder en la gestió d'autopistes segures, intel·ligents i sostenibles, farà avui un simulacre de vialitat hivernal a l'AP-68, davant la baixada de les temperatures i l'arribada de la neu a l'autopista que connecta Saragossa, Navarra, Logronyo i Bilbao. La via acollirà aquest exercici des de les 18 hores de la tarda fins a les 23 hores d'aquesta nit, i consistirà en l'activació d'un protocol intern d'actuació davant l'avís d'una situació meteorològica de perill, una nevada. El Centre d'Operacions i Seguretat Viària de Logronyo, que monitoritza el trànsit d'aquesta via les 24 hores del dia i els 365 dies de l'any, activarà un avís de nevades simulat, després del qual es posarà en marxa un protocol de vialitat hivernal i es mobilitzarà un total de 42 professionals.

En el procés, s'utilitzaran 28 màquines llevaneu i d'estesa-escampada de sal, que sortiran de les bases de vialitat repartides per l'autopista i ubicades a Areta, Altube, Zambrana, Logronyo, Tudela i Alagón i escamparan un total de 50.000 quilos de sal i 10.000 litres de salmorra. Cada unitat llevaneu farà el seu circuit. Mentre unes màquines tractaran exclusivament el tronc de l'autopista, d’altres actuaran al tronc de la via, i a més als enllaços i les àrees de servei. Abertis autopistes fa aquest exercici un cop a l'any amb l'objectiu de comprovar els temps de resposta davant d'una situació de perill, i l'operativa de l'activació del protocol. El simulacre permet també detectar possibles fallades en el funcionament de la maquinària, en els recorreguts de les màquines llevaneu i en els equips tècnics i humans.

El dispositiu de vialitat hivernal

Aquest simulacre s'emmarca dins de l'operatiu de vialitat hivernal que abertis autopistes posa en marxa anualment en tota la xarxa d'autopistes que gestiona a Espanya. Aquest pla de seguretat viària persegueix l'objectiu d'evitar la formació de gel a la calçada mitjançant l’actuació en les zones en què hi ha més risc. El mapa tèrmic de l'autopista permet conèixer els punts més freds, i gràcies a la col·laboració amb les agències estatal i autonòmiques de meteorologia i una empresa externa especialitzada, abertis autopistes pot fer prediccions de risc en la formació de gel i dur a terme actuacions preventives abans de les nevades .

Per fer front a aquestes situacions, abertis autopistes disposa d'una àmplia flota de vehicles de vialitat hivernal. Una flota de màquines llevaneus i vehicles lleugers d'intervenció, així com grues de gran tonatge conformen aquests equips que es mobilitzen, o bé de manera preventiva −estenent substàncies fundents a la via per evitar la formació de gel− o bé per retirar la neu quan comença a quallar sobre l'asfalt.

Durant tot l'any, els quatre centres d'operacions i seguretat vial amb què compta abertis autopistae per gestionar el trànsit de la seva xarxa d'autopistes a Espanya i que estan ubicats a Granollers (Barcelona), Sant Rafael (Segòvia), Logronyo i Sagunt (València) reben dades de les estacions meteorològiques, repartides pels punts més crítics de la xarxa, sobre humitat, temperatura, estat de la calçada i altres paràmetres que es registren a l'àrea de les autopistes.

Consells de conducció en neu

En cas de trobar neu o neu compacta a la calçada, abertis autopistes aconsella que reduïu lentament la velocitat i eviteu frenar violentament. Si no podeu prosseguir el viatge, no heu d’abandonar mai el vehicle a la calçada. Cerqueu una àrea de detenció momentània o una àrea de servei, i aviseu el Centre d'Operacions des d'un pal SOS o mitjançant el 902 200 320, ara també a través de l'App “Autopistes en Ruta”. Si els equips de vialitat de la companyia estan actuant, us recomanem per la vostra seguretat i la de la resta dels conductors que minoreu la velocitat i mai no avanceu les màquines llevaneu.

Així mateix, la companyia recomana augmentar la distància de seguretat per assegurar la frenada en cas que sigui necessari i recorda que la neu redueix la visibilitat i el temps de reacció. En el cas de trobar gel a la calçada, cal dosificar la pressió sobre els frens i utilitzar marxes llargues per evitar patinar. És millor circular sempre pel carril de la dreta i canviar-ne només per avançar un altre vehicle que es desplaci a menys velocitat.

Sobre el vehicle, abertis autopistes recorda la necessitat de calcular els efectes de les baixes temperatures sobre els seus components. En aquest sentit, cal que reviseu el funcionament de la bateria abans d'emprendre el viatge i que comproveu alguns elements que no solen utilitzar-se durant la resta de l'any, com la calefacció o la lluneta tèrmica. Utilitzar anticongelant al radiador i al dipòsit de l'eixugaparabrises és una altra de les recomanacions que cal tenir en compte.

Informació del trànsit en temps real

Aquestes accions sobre l'autopista van acompanyades, de manera constant, d’informació en temps real que s'ofereix als conductors perquè coneguin de primera mà qualsevol incidència que es produeixi a la via. Per a això, l'AP-68 compta amb 35 panells informatius que es troben a tots els accessos i als enllaços de l'autopista, un telèfon d'atenció al client (902 20 03 20), la pàgina web www.autopistas.com, un xat, canals de Twitter i Linkedin i la nova App autopistes en ruta, que ha estat actualitzada i millorada recentment per oferir la informació del trànsit en un clic