Autopistas finalitza amb èxit el simulacre de viabilitat hivernal a l’AP-6, l’AP-61 i l’AP-51

18/11/2016

Autopistas, companyia del grup Abertis, l’empresa líder en la gestió d’autopistes segures, intel·ligents i sostenibles, ha dut a terme un simulacre de viabilitat hivernal a l’AP-6 Villalba-Adanero, l’AP-61 San Rafael–Segòvia i l’AP-51 Villacastín-Àvila, amb la baixada de les temperatures i l’arribada de la neu. La via ha acollit aquest exercici des de les 7 hores fins a les 9 hores del matí, que ha consistit en l’activació del protocol intern d’actuació per l’avís d’una situació meteorològica de perill, una nevada. El Centre d’Operacions i Seguretat Viària de San Rafael, a Segòvia, que monitoritza el trànsit d’aquesta via les 24 hores del dia i els 365 dies de l’any, ha activat una alerta de nevades simulada i ha posat en marxa un protocol de viabilitat hivernal en el qual han participat un total de 50 professionals.

En el procés s’han utilitzat un total de 27 màquines llevaneu, 50 tones de sal i 10.000 litres de salmorra. Cada unitat llevaneu ha fet el seu propi circuit; algunes màquines han tractat exclusivament les calçades de les autopistes, d’altres els punts d’accés o sortides d’aquestes autopistes i d’altres les àrees de servei. Autopistas fa aquest exercici un cop l’any amb l’objectiu de comprovar la capacitat de resposta davant d’una situació meteorològica adversa i l’operativa de l’activació del protocol. El simulacre permet ajustar tots els detalls per al bon funcionament de la maquinària, dels recorreguts de cada una de les màquines llevaneu controlades des del Centre d’Operacions i Seguretat Viària a través del sistema GPS i dels equips tècnics i humans.

El dispositiu de viabilitat hivernal

Aquest simulacre s’emmarca dins de l’operació de viabilitat hivernal que Autopistas posa en marxa anualment a tota la xarxa d’autopistes que gestiona a Espanya. Aquest pla de seguretat viària persegueix l’objectiu de proporcionar la màxima seguretat per als clients davant d’una situació amb meteorologia adversa, evitant la formació de gel a la calçada mitjançant actuacions a les zones que presenten més risc. El mapa tèrmic de l’autopista permet conèixer els punts més freds i, gràcies a la col·laboració amb les agències estatals i autonòmiques de meteorologia i una empresa externa especialitzada, Autopistas pot fer prediccions de risc en la formació de gel i actuacions preventives abans de les nevades.

Per fer front a aquestes situacions, Autopistas disposa d’una àmplia flota de vehicles de viabilitat hivernal. Una flota de màquines llevaneu i vehicles lleugers d’intervenció i d’atenció al client en pista i també grues de gran tonatge formen aquests equips que es mobilitzen, o bé de manera preventiva —escampant fundents a la via per evitar la formació de gel— o bé per retirar la neu quan comença a prendre sobre l’asfalt.

A més a més, es disposa de 7 dipòsits de fundents distribuïts estratègicament a les autopistes AP-6, AP-51 i AP-61. Per a aquesta campanya es disposa inicialment de 4.430 tones de sal, 95 tones de clorur càlcic i 240.000 litres de salmorra.

Durant tot l’any, els quatre centres d’operacions i seguretat viària dels quals disposa Autopistas per gestionar el trànsit de la seva xarxa de vies d’alta qualitat i capacitat a Espanya i que s’ubiquen a Granollers (Barcelona), San Rafael (Segòvia), Logronyo i Sagunt (València), reben dades de les estacions meteorològiques, repartides als punts més crítics de la xarxa, sobre humitat, temperatura, estat de la calçada i altres paràmetres que es registren a l’àrea de les autopistes.

Consells de conducció a la neu

En cas de trobar neu o neu compacta a la calçada, Autopistas aconsella reduir lentament la velocitat, evitant frenar violentament. Si no es pot continuar el viatge intentar no abandonar mai el vehicle a la calçada. Buscar una zona de detenció momentània o una àrea de servei, i avisar el Centre d’Operacions i Seguretat Viària des d’un pal SOS o per mitjà del 902 200 320/934 927 827 i ara també mitjançant l’app Autopistas en ruta. Si els equips de viabilitat de la companyia estan actuant es recomana per la seva pròpia seguretat i la de la resta dels conductors minorar la velocitat i no avançar mai les màquines llevaneu.

Així mateix, la companyia recomana augmentar la distància de seguretat per assegurar la frenada en cas necessari i recorda que la neu redueix la visibilitat i el temps de reacció. En cas de trobar gel a la calçada, cal dosificar la pressió sobre els frens i utilitzar marxes llargues per evitar patinar. És millor circular sempre pel carril de la dreta i canviar només per avançar un altre vehicle que es desplaci a menys velocitat.

Sobre el vehicle, Autopistas recorda la necessitat de calcular els efectes de les temperatures baixes sobre els seus components. En aquest sentit, cal revisar el funcionament de la bateria abans d’emprendre el seu viatge i comprovar alguns elements que no solen utilitzar-se durant la resta de l’any, com la calefacció o el vidre tèrmic. Utilitzar anticongelant al radiador i al dipòsit de l’eixugaparabrises és una altra de les recomanacions que cal tenir en compte.

Informació del trànsit en temps real

Aquestes accions sobre l’autopista van acompanyades de constant informació en temps real que s’ofereix als conductors perquè coneguin de primera mà qualsevol incidència que es produeixi a la via. Per això, l’AP-6, l’AP-61 i l’AP-51 disposen de 100 panells informatius que es troben a tots els accessos i enllaços de l’autopista, un telèfon d’atenció al client (902 20 03 20 / 934 927 827), la pàgina web www.autopistas.com, un xat en línia, canals de Twitter i Linkedin i la nova app Autopistas en ruta, que s’ha actualitzat i millorat recentment per oferir la informació del trànsit en un clic.