Autopistas llança una campanya per concienciar els conductors sota el lema: Protegeix-te darrere de la barrera!

11/07/2017

Amb l'arribada de l'estiu, Autopistas, companyia del grup Abertis, llança una campanya de seguretat viària per a conductors sota el lema: Protegeix-te darrere de la barrera! L'objectiu d'Autopistas és conscienciar els usuaris que hi ha unes pràctiques essencials per preservar la seguretat davant de situacions d'avaries mecàniques o accidents en autopista en què els conductors es vegin obligats a baixar del seu vehicle, fet que comporta un gran perill per a la seva seguretat.

Pel que fa a l'accidentalitat, cal dir que els últims tres anys els vianants representen prop del 12% de les víctimes mortals per accident de trànsit. En aquest sentit, tot i que el risc de tenir un accident en autopista és 4 vegades menor que en carreteres convencionals, són factors diversos, com la velocitat, la intensitat del trànsit d'una via d'alta capacitat, juntament amb la manca de percepció del perill existent, els que poden fer que els conductors, en cas que es vegin obligats a aturars-e a l'autopista, provoquin una situació de perill.

Per aquest motiu, la companyia posa en marxa la campanya "Protegeix-te darrere de la barrera!", amb l'objectiu d'alertar els conductors del perill d'aquestes situacions i proporcionar consells de seguretat essencials en cas de situacions d'avaria o accident en una autopista.

En cas de situacions d'avaria o accident en una autopista, Autopistas recomana:

• Aturar-se sempre que sigui possible sobre el voral, fora del carril de circulació, i encendre els llums de posició i els intermitents, per exemple, els llums d'emergències "warning".
  • Posar-se l'armilla reflectora: tant el conductor com els passatgers.
  • Sortir del vehicle, només des del costat contrari a la circulació.
  • Situar-se en una zona protegida, darrere de la barrera de seguretat (o pujar sobre el talús, si no hi ha barrera), al més lluny possible de la circulació.
  • Per a totes les aturades que s'hagin de fer i no siguin d'una urgència absoluta, Autopistas disposa d'àrees de servei, àrees de descans o sortides cada 30 km o cada 14 minuts.

Així mateix, en el seu compromís amb l'accidentalitat zero i la conducció segura i responsable, a partir del juliol Autopistas lliurarà als clients que es vegin involucrats en un accident o incidència a l'autopista, un kit de seguretat viària amb material necessari per fer front a situacions d'emergència i incrementar la seguretat i la comoditat, en aquells casos en què se'n pugui fer el lliurament en condicions de seguretat. El kit conté una armilla reflectora, una motxilla i un dispositiu rotatiu amb una llum d'advertiment color ambre per col·locar sobre el vehicle com a mesura per incrementar la visibilitat.

Una campanya per millorar la seguretat i fer de difusió de pràctiques més segures a les autopistes

Aquesta campanya es llança a l'inici de l'època estival i del període de vacances, ja que és en aquesta època de l'any quan s'hi registra un augment significatiu de les avaries mecàniques i els accidents. El 2016, Autopistas va registrar gairebé 40.000 avaries mecàniques a les seves vies, de les quals gairebé el 45% es van produir entre juny i setembre.

Durant el mes de juliol, els clients d'Autopistas rebran aquest missatge: "Protegeix-te darrere de la barrera!". Un missatge simple i directe amb un sol objectiu: comunicar les bones pràctiques en seguretat a les autopistes i conscienciar els conductors del perill de les situacions d'aturada inesperada en aquestes vies ràpides.

En cas d'avaria, com podem avisar?

• Mitjançant el Centre d'Atenció al Client, pots contactar amb Autopistas 902 200 320 – 934 927 827 o bé trucant al telèfon 112.

El sistema eCall integrat en Autopistas en ruta, l'aplicació mòbil d'Autopistas. L'app incorpora aquest sistema de trucada d'emergència de bord, basat en el 112 europeu i similar al sistema eCall proposat per la Unió Europea, la implantació del qual serà obligatòria en tots els vehicles europeus a partir de 2018. Gràcies a aquest servei, que connecta automàticament amb els centres d'operacions d'Autopistas en cas que es detecti una frenada brusca del vehicle, es vol afavorir i accelerar l'actuació dels serveis d'emergència a través d'aquests centres, activant de manera automàtica un protocol d'emergència mitjançant geolocalització del vehicle en cas d'accident.

• Pals SOS. Situats cada dos quilòmetres. Clarament identificables pel seu color taronja i pel símbol internacional de petició d’auxili, els pals SOS són operatius les 24 hores del dia i els 365 dies de l’any.

El conjunt d'aquests serveis es coordina des dels Centres d'Operacions i Seguretat Viària d'Autopistas, que també estan en contacte permanent amb les institucions responsables de la gestió del trànsit: la Direcció General de Trànsit (DGT), el Servei Català de Trànsit (SCT) i la Direcció de Trànsit del Govern Basc.

Autopistas i el seu compromís amb la seguretat viària

Les autopistes que formen part de la xarxa de vies d'alta qualitat i capacitat que gestiona Autopistas són infraestructures molt segures. Compten amb la tecnologia més avançada tant per a la detecció automàtica d'incidències, com per a la posada en marxa immediata i coordinada dels protocols d'actuació en cas d'emergència.

A Autopistas adoptem el compromís, adquirit a escala mundial per les Nacions Unides en la Dècada de l'Acció per a la Seguretat Viària, de reduir en un 50% el nombre de morts al món per al 2020. Gràcies al compromís per la seguretat viària i l'accidentalitat zero, durant els últims 6 anys un 82% dels accidents en autopistes són sense víctimes.

Així mateix, la xarxa d'Autopistas té la certificació UNE-ISO 39001, que avala l'excel·lència en la gestió de la seguretat viària dels serveis prestats pels professionals de la companyia en totes les infraestructures que gestiona.

Aquesta certificació reconeix la feina feta en matèria de seguretat viària per Autopistas amb l'objectiu de millorar la seguretat de les seves operacions a les vies que gestiona i treballar per una mobilitat sense accidents dels conductors i els seus empleats. La certificació ISO s'afegeix a la ISO 9001 de qualitat i servei, la ISO 14001 per al sistema de gestió mediambiental, i la norma OHSAS 18001, que defineix el model de gestió de seguretat i salut en el treball.