Els professionals d’autobusos aprenen a minimitzar l’impacte d’un accident al túnel de Guadarrama guiats per Autopistas

06/11/2015

Madrid, 5 de novembre de 2015

La sinistralitat a les carreteres espanyoles va créixer al tancament de 2014. En concret, el nombre de víctimes mortals es va incrementar mig punt, el primer augment des de fa 11 anys, segons dades de la Direcció General de Trànsit. Els professionals del transport col·lectiu han mostrat la seva preocupació davant d’aquesta situació, que ha crescut després dels últims accidents esdevinguts a França relacionats amb autobusos. En aquest sentit, el col·lectiu ha sol·licitat més formació per circular dins i fora d’un túnel.

Abertis autopistas, el grup líder en la gestió d’autopistes segures, intel·ligents i sostenibles, que gestiona gairebé el 60% de les vies de peatge a Espanya, ha respost a aquesta necessitat oferint la 1a formació per a professionals d’autobús sobre conducció segura en busca de l’accidentalitat zero als túnels. Una sessió teoricopràctica en la qual s’ha explicat com actuar en diverses situacions de perill dins d’una infraestructura crítica, com és un túnel.

El Centre d’Explotació i Control de San Rafael d’autopistas, que monitoritza el trànsit de l’AP-6, i el dels túnels de Guadarrama, ha acollit aquesta sessió de formació a la qual han assistit  professionals de l’àrea de seguretat de les empreses de transport col·lectiu més importants de tot Espanya com Sepulvedana, Alsa i Avanza.

La seguretat, el principal puntal dels túnels que gestiona autopistas

Els túnels que formen part de la xarxa de vies d’alta capacitat que gestiona autopistas són infraestructures molt segures. Disposen de la tecnologia més avançada tant per a la detecció automàtica d’incidències com per a la posada en marxa immediata i coordinada dels protocols d’actuació en cas d’emergència.

En el cas dels túnels de Guadarrama, des del Centre de Control de San Rafael situat a l’AP-6, un equip de professionals controla les condicions tant a l’interior com a les zones d’accés i vetlla perquè la circulació sigui segura les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any.

El disseny dels sistemes d’il·luminació, ventilació i extinció d’incendis els converteix en eines fonamentals per a l’actuació en cas d’emergència. Les sortides d’evacuació, senyalitzades convenientment, són elements primordials per a la seguretat dels conductors.

En cas d’emergència, és important prestar atenció a la informació facilitada tant mitjançant els elements de senyalització variable, el sistema de megafonia i les emissores de ràdio. En cas que calgués evacuar el túnel, els conductors han d’aturar els seus vehicles tan a la dreta de la calçada com sigui possible i a continuació dirigir-se cap a les galeries d’evacuació.

En tot moment cal seguir les indicacions del personal de l’autopista i dels serveis d’emergència i de professionals que hagin rebut formació específica; aquest ha estat l’objectiu de la jornada d’avui.