Inauguració de l’obra “Adequació del poblat ibèric i ordenació dels itineraris de visita” de la Muntanya de Sant Julià de Ramis

03/03/2015

L’Ajuntament de Sant Julià de Ramis i Abertis Autopistas han presentat avui diumenge el resultat de les obres d’adequació del poblat ibèric i d’ordenació dels itineraris de visita, dins la zona arqueològica de la muntanya de Sant Julià de Ramis. L’acte ha comptat amb la participació del Director General d’Arxius, Biblioteques, Museus i Patrimoni del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Sr. Joan Pluma;  Sr. Pere Pujolràs, Regidor de Cultura del consistori local, Dr. Josep Burch, investigador del Laboratori d’Arqueologia i Prehistòria de  l’Institut  de Recerca Històrica de la Universitat de Girona, Sr. Miquel Camacho, Director de Xarxa AP-7/AP-2 d’Abertis Autopistas i  Sr. Narcís Casassa, Alcalde de l’Ajuntament de Sant Julià de Ramis. Tot seguit, s’ha fet una visita guiada al poblat ibèric i al Castellum.

Durant la presentació s’ha destacat l’aposta de l’Ajuntament de Sant Julià de Ramis per la conservació dels jaciments arqueològics i de l’entorn natural de la muntanya, amb la voluntat de contribuir en la millora del patrimoni del municipi i de les Comarques Gironines. Joan Pluma ha posat de manifest la rellevància històrica d’aquest emplaçament i la importància de  la cooperació entre diferents organismes per portar a terme projectes com els que podem gaudir ara a la zona arqueològica de la muntanya de Sant Julià, un dels més rellevants de l’àrea de Girona pel seu valor històric i per la característica de comptar en un mateix espai amb restes de varis períodes clau en la història del nostre país. En el cas del projecte de Sant Julià de Ramis, el finançament aportat per Abertis Autopistas ha ascendit a un total de 262.500 euros, l’empresa ha manifestat el seu compromís amb el patrimoni cultural, a través del finançament d’obres de recuperació i adequació de jaciments d’interès com aquesta.

Finalment s’ha posat de manifest la tasca realitzada pels investigadors del Laboratori d’Arqueologia i Prehistòria de la UdG, que han dut a terme les excavacions, així com la labor feta pels arqueòlegs, restauradors i conservadors, que al llarg d’un segle, han permès descobrir i preservar un patrimoni d’alt valor històric i cultural, sense el qual no s’entenen els orígens de la ciutat de Girona.

Les tasques d’adequació del conjunt del Castellum i el poblat ibèric a l'ús públic s’han dut a terme per l’empresa Artifex i han consistit en l'adaptació dels accessos, la millora de les zones de serveis i la senyalització de diversos itineraris de visita al conjunt patrimonial, així com la millora de l'accés a través del camí del congost. També s'han instal·lat nous plafons informatius per destacar la gran importància ambiental i històrica del BCIN de la Muntanya de Sant Julià de Ramis.

El nou itinerari permetrà, per una banda, enllaçar la visita a l'església medieval dels Sants Metges i al cementiri medieval contigu (actualment en fase d'excavacions), amb diverses cabanes íbers tallades a la roca, excavades als anys 60 del segle passat, així com amb el Castellum romà i visigòtic, i les muralles del poblat íber. Aquest recorregut permetrà visitar per primera vegada una de les darreres àrees excavades del poblat ibèric: les muralles que daten dels segles VI, V i IV aC., i les reformes fetes a partir del 125 aC. coincidint amb l'arribada dels romans a la península ibèrica, i també una zona de cases de grans dimensions amb forns metal·lúrgics, situats en el que es podria entendre com una zona de treball del mateix poblat.

La inauguració de les obres d’adequació del poblat ibèric i d’ordenació dels itineraris de visita de la muntanya de Sant Julià de Ramis forma part de la programació dels actes en motiu de la celebració del centenari de les excavacions arqueològiques a la muntanya de Sant Julià de Ramis, que s'han dut a terme al llarg del 2014 i que acabaran a finals de 2015.