Les àrees de servei per a transportistes d’Autopistas reben la màxima certificació europea de seguretat

03/03/2016

Barcelona, 3 de març de 2016

Els Truck Park d’autopistas situats a l’autopista AP-7 -un a l’àrea del Montseny (sentit Barcelona) i l’altre a l’àrea Porta Barcelona (sentit Barcelona)­- han rebut la certificació de seguretat de l’associació ESPORG, un distintiu basat en l’estàndard definit dins el projecte LABEL finançat per la Unió Europea. Les autoritats europees són conscients de que tres quartes parts de les mercaderies a Europa es transporten per carretera, i de que els professionals del transport  que recorren llargues distàncies a través de la Xarxa Trans-Europea han de realitzar parades obligatòries de descans. En aquest sentit, han creat aquest certificat estàndard europeu per avaluar els criteris de seguretat i de servei que han de complir aquests espais. S’identifiquen aixíles àrees de servei per a transportistes a Europa que compleixen els criteris i que, per tant, resulten més segures.

Els Truck Park de l’AP-7, amb accés exclusiu als professionals que compten amb els sistemes de pagament VIA-T i Tis-Pl, disposen d’importants mesures destinades a garantir la seguretat dels professionals i de la càrrega que transporten. Compten amb una tanca de 3,5 metres d’alçada amb elements antiassalt, sensors de vibració en tot el perímetre, il·luminació nocturna, sistemes de videograbació i megafonia i control d’accessos individualitzat per a vianants. A més d’aquests elements, els Truck Park d’autopistas disposen de sistemes de supervisió remota en temps real, registres d’entrades i sortides als recintes i procediments d’actuació en situacions d’emergència, elements que han servit perquè ESPORG atorgui a aquestes àrees de servei per a transportistes un nivell 4 de seguretat, dins els 5 nivells contemplats a la certificació.

Els Truck Park d’autopistas freguen la plena ocupació

L’ocupació mitja diària d’aquestes àrees de servei específiques per a professionals arriba al 70% i la nocturna a pràcticament el 80%, moment en el qual es concentra un major nombre de transportistes que realitzen la parada per pernoctar, arribant fins al un 89% en el Truck Park Barcelona. En comparació, el 2012, un any després de la posada en marxa d’aquest servei, la taxa que es registrava era del 40%. El ple complet s’assoleix pràcticament tots els caps de setmana, quan la quota d’ocupació es situa en el 100%.

Les àrees de servei per a transportistes d’autopistas responen a la creixent necessitat d’aquests professionals de realitzar els descansos reglamentaris en zones segures davant l’increment de robatoris registrat en el sector durant els últims tres anys. Xifra que  es situa en el 66%, segons es va revelar en l’últim fòrum de delinqüència en el transport celebrat per Aeutransmer, l’Associació Espanyola de Carregadors i Usuaris del Transport de Mercaderies.  Els Truck Park es posicionen com una solució còmoda i segura per gaudir del temps de descans sabent que la mercaderia i el vehicle no corren cap risc.

En total, i durant 2015, aquests espais de descans van rebre 69.500 visites, un 3% més que durant el 2014. Montseny va concentrar el 60% d’aquestes visites i Porta Barcelona el 40% restant. En tots dos casos, el nombre de clients que van utilitzar aquests serveis es va disparar durant la primera hora d’estància, que resulta gratuïta per als usuaris.

Una inversió de 5,5 milions d’euros

Abertis autopistas va realitzar una inversió de 5,5 milions d’euros per posar en marxa ambdues àrees de servei el 2011. Aquests espais compten amb una àrea d’aparcament per vehicles de fins a 24 metres de longitud, amb zona wi-fi i places especials per a camions frigorífics. També estan equipats amb un edifici exclusiu de serveis amb lavabos i dutxes, servei de bugaderia, sales de descans i zona de vending. El Truck Park de Montseny compta amb un total de 117 places i va ser el primer d’aquestes característiques que va entrar en funcionament a la xarxa d’autopistes espanyoles, concretament el juny de 2011. Per la seva part, Porta Barcelona disposa de 56 places d’aparcament i es va inaugurar un mes després que el de Montseny.