Simulacre d’incendi d’un vehicle i un accident posterior a dins del túnel 3 Penya del Boc de la C-32 a Sitges

19/06/2019
  • El simulacre ha permès posar a prova el Pla d’Autoprotecció del túnel i treballar la coordinació entre tots els cossos d’emergències

La Direcció General de Protecció Civil del Departament d’Interior i Autopistes de Catalunya (AUCAT) han organitzat aquesta passada nit un simulacre d’incendi i posterior accident de trànsit a l’interior del túnel 3 Penya del Boc de la C-32 a Sitges.

L’objectiu principal del simulacre ha estat provar l’activació i avisos previstos al Pla d’Autoprotecció del Túnel i practicar i valorar les actuacions i comunicacions entre els diferents actuants i el personal del túnel.

L’exercici ha consistit en un incendi d’una furgoneta a l’interior del túnel, quedant aturada al voral ocupant part del primer carril a 150 m aproximadament de la boca de sortida. Això ha provocat certa retenció i un accident posterior  entre dos vehicles, que han deixat bloquejat el túnel. En la retenció també ha quedat bloquejat un autocar de la companyia Mon-Bus amb passatge, que ha participat al simulacre.

Com a conseqüència de l’incendi i l’accident diverses persones han necessitat atenció mèdica per intoxicació de fum o per atrapament en un dels vehicles accidentats. Els passatgers de l’autocar han estat evacuats per la sortida d’emergència del túnel bessó.

El centre de Operacions i seguretat viària d’Autopistes de Catalunya (AUCAT), en detectar l’accident, ha avisat al telèfon d’emergències 112 de Catalunya i al Centre de Coordinació Operativa de Catalunya CECAT de Protecció Civil de la Generalitat. En rebre l’avís, s’han mobilitzat tots els efectius d’emergències necessaris per resoldre la situació, i el personal propi de la concessionària que ha actuat com a equip de primera intervenció.

Autopistes de Catalunya (AUCAT) ha mobilitzat un total de 45 persones i8 vehicles en el simulacre.

Els Bombers de la Generalitat s’han mobilitzat amb 11 dotacions i 35 efectius fora de la guàrdia operativa. Concretament, s’han activat 2 Autobombes Rurals Pesants (BRP), 2 Autobombes Urbanes Pesants (BUP), 2 Furgons de Salvament (FSV), 2 Unitats de Personal i Càrrega (UPC), 1 Unitat de Transport Pesant (UPT) i el furgó d’avituallament i d’Equips de Respiració Assistida (ERA). També s’ha activat el Grup Operatiu de Suport (GROS) per donar cobertura a tot el simulacre.

Pel que fa a personal s’han activat 36 efectius: 2 tècnics operadors de control, 2 sots-caps de guàrdia, 1 cap de guàrdia, 28 bombers de l’escala tècnica i 2 observadors.

El Sistema d’Emergències Mèdiques SEM  ha activat 2 unitats de Suport Vital Avançat (SVA), 1 unitat de Suport Vital Bàsic (SVB), 2 unitats de suport logístic amb material, 1 unitat d’Intervenció i Suport (UIS), una Àrea Sanitària i diversos dispositius per protegir als afectats durant l’atenció sanitària.

Aquest dispositiu ha comportat la participació activa de 17 professionals sanitaris que han desplegat el procediment d’Incident de Múltiples Víctimes (IMV) del SEM, el protocol intern pel qual s’alerten i coordinen tots els dispositius sanitaris, davant la possibilitat de produir-se un gran nombre d’afectats.

S’ha muntat una Àrea Sanitària amb 3 carpes on els/les metges/ses, infermers/es i Tècnics en Emergències Sanitàries (TES) han fet una priorització de la necessitat d’atenció sanitària dels malalts segons la seva gravetat, la posterior estabilització i, en els casos en què ha estat necessari, el seu trasllat al centre sanitari més adient.

El SEM també s’ha encarregat de fer la llista amb la descripció de totes les persones que han estat ateses, duent així el control de la filiació de les víctimes i dels centres sanitaris de destí.

El grup d’ordre, format per Mossos d’Esquadra i la Policia Local de Sitges, s’ha encarregat del control i tancament d’accessos al túnel i els desviaments necessaris.

El cos de Mossos d’Esquadra ha participat a l’exercici amb sis patrulles, de les quals quatre per ordenació i regulació del trànsit, i dos en el lloc de l’accident.

Protecció Civil de la Generalitat ha comptat amb el personal propi de la sala del Centre de Coordinació Operativa de Catalunya i amb diversos tècnics dels serveis territorials de Barcelona com a observadors.

La companyia Mon-Bus ha participat al simulacre amb un autocar y un total de 15 persones.